Παρασκευή 7 Ιουνίου 2013

Νανουρίσματα

Κοιμήσου, αγγελούδι μου… παιδί μου νάνι-νάνι…

nanourismata_politismos

Μια από τις πιο ιερές και πιο γλύκες στιγμές μιας μητέρας είναι η στιγμή που θα πάρει το μωράκι της στην αγκαλιά της και θα το νανουρίσει για να κοιμηθεί. Συνήθως τα νανουρίσματα ήταν μια στιγμιαία έμπνευση της μητέρας για να μπορέσει να ηρεμήσει το παιδί και να έχει γλυκό ύπνο. Το μόνο κοινό σε όλα τα νανουρίσματα ήταν ότι μιλούσαν για τα όνειρα που είχε η μητέρα για το παιδί της, δηλαδή να έχει όμορφη ζωή, γλυκά όνειρα και να αποκτήσει οτιδήποτε θελήσει χωρίς να κλάψει ποτέ. Κάθε τόπος είχε τα δικά του νανουρίσματα και ήρθε η ώρα μέσα από αυτό το άρθρο να τα μάθουμε και εμείς. Ίσως να μας χρειαστούν στο μέλλον ή σε κάποιους να χρειάζονται ηδη.

Άιντε κοιμήσου κόρη μου
κι εγώ να σου χαρίσω
την Αλεξάνδρεια ζάχαρη
και το Μισίρι ρύζι
και την Κωνσταντινούπολη
τρεις χρόνους να την ορίζεις

Νάνι του Ρήγα το παιδί
του βασιλιά το αγγόνι,
νάνι το νανουρίζουσι
οι δώδεκα Αποστόλοι.

Νάνι-νάνι νάνι-νάνι βλέπε μου το Αϊ Γιάννη,
νάνι-νάνι νάνι-νάνι απο του κάνουσι
στην Πόλη τα καλά του, στη Βενετιά
τα ρούχα του και τα μεταξωτά του.

Σμύρνη-Mικρά Ασία

Άστραψεν η ανατολή
κούνα παραμάνα το παιδί
και βρόντησεν η δύση,
κούνα το παιδί
μην τύχει και ξυπνήσει.

Ο καβαλάρης διάβηκε
κούνα παραμάνα το παιδί
και ροβόλησε στη δύση,
κούνα το παιδί
μην τύχει και ξυπνήσει.

Ροβόλησε κι η Μαριωρή
κούνα παραμάνα το παιδί,
το σταμνί της να γεμίσει,
κούνα το παιδί,
μην τύχει και ξυπνήσει.

Πελοπόννησος

Έλα ύπνε κοίμησέ το
και γλυκά νανούρισέ το,
έλα ύπνε από τη Χιό
κι αποκοίμα μου το γιο.

Έλα ύπνε κοίμησέ το
και γλυκά νανούρισέ το,
έλα ύπνε από την Πόλη
κι αποκοίμα μου την κόρη.

Ανατολικό αιγαίο

Νάνι, νάνι-νάνι, νάνι-νάνι.
Έλα ύπνε μου πάρε το
κι άμε το στους μπαξέδες
και γέμισε τους κόρφους του
ρόδα και μενεξέδες.
Τα ρόδα να “ ν “ της μάνας του
τα μήλα του κυρού του.
Νάνι, νάνι νάνι-νάνι.

Δωδεκάνησα

Κοιμάται εμένα ο σκρίνος μου
και πώς θα τον ξυπνήσω,
πού θα βρω διαμαντόπετρες
να τον πετροβολήσω;

Ζαλίζομαι, ζαλίζομαι
όταν σε συλλογίζομαι.
Κοιμάται εμένα ο σκρίνος μου
και πώς θα τον ξυπνήσω;

Να πάρω το ροδόσταμο
να τον δροσολογήσω.
Ζαλίζομαι, ζαλίζομαι
όταν σε συλλογίζομαι.

Κρήτη

Πάρε το ύπνε το παιδί
κι άμε το στα περβόλια,
γέμισε τα στηθάκια του
γαρίφαλα και ρόδα.

Κοιμήσου εσύ μωράκι μου
σε κούνια καρυδένια,
σε ρουχαλάκια ακέντητα
και μαργαριταρένια.

Κοιμήσου με τη ζάχαρη
κοιμήσου με το μέλι
και νίψου με το ανθόνερο
που νίβονται οι αγγέλοι.

Ποντιακό νανούρισμα

Μην κλαις πουλί μ΄ μην κλαις αρνί μ΄
κι εφτάς κ΄ εμέν και κλαίγω
σαν κλαις εσύ κλαίγω κι εγώ
κλαίει κι κόσμος όλον.
Μετάφραση:
Μην κλαις, πουλί μου, μην κλαις αρνί μου
και κάνεις και εμένα και κλαίω
όταν κλαις εσύ κλαίω και εγώ
κλαίει και ο κόσμος όλος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου